Gott till frukostfilen och en bra "gå bort gåva"!
 
 
Brukar göra hemmagjort müslie. Äter den aldrig på något annat sätt. 
Är god i fil eller yoghurt. Jag tycker även att den kan funka att använda på en fruktsallad tillsammans med lite vaniljglass. 
 
Jag använder mig inte av några mått utan tar fram en plåt med höga kanter och den ska fyllas ca 1 cm. 
Jag blandade följade denna gång:
 
Havregryn (grov och vanlig)
Rågflingor
Linfrön
Solrosgärnor
Pumpakärnor
Valnötter
 
Går även att blanda i torkad frukt om man vill som russin eller banan. Även nötter som mandel eller hasselnötter funkar jättebra. 
 
Denna blandning kryddar jag med ca 2 msk kanel och 2 msk kardemumma. 
Slutligen blandar jag 1 dl vatten med 1 dl olja och 1 msk honung. 
 
Denna blandning häller jag över och sätter in plåten i ugnen på ca 150 grader i ca 30 minuter. 
Kom ihåg att röra om då och då och akta så inte nötter eller eventuell frukt bränns. Är du rädd för att det ska ske kan du låta bli att blanda i frukten förrän efteråt. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej